Friday, June 22, 2018

Potloden.



9H 8H 7H 6H 5H 4H 3H 2H H F HB B 2B 3B 4B 5B 6B 7B 8B 9B
zeer hard hard gemiddeld zacht zeer zacht
Een potlood bestaat uit een stift, gemaakt uit een mengsel van grafiet en klei, met een houten omhulsel. Veel klei en weinig grafiet geeft een hard potlood, veel grafiet en weinig klei geeft een zacht potlood. 

Ezelsbruggetje:  H Hard, B Black (zwart) 

H potloden zijn hard en tekenen grijs
B potloden zijn zacht en tekenen zwart





Vandaag heb ik eens met aandacht gekeken naar de potloden die ik al heb. Het blijkt er zitten meerdere grafietpotloden tussen. Nooit geweten. Veel HB potloden. 


En de eerste oefening gemaakt


6 comments:

  1. Leuk, dit nieuwe blog! Ben erg benieuwd wat je allemaal gaat doen. Ik heb altijd 3 tot 5B potloden om te tekenen gehad, ik weet niet meer waar ik die wijsheid vandaan heb. Het is wel zo, dat deze zachte potloden het makkelijkst weg te stuffen zijn, als hulplijnen voor een aquarel. Harde potloden geven een indruk in het papier. Succes met de cursus!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dat heb ik ook gemerkt. Toch vind ik die harde potloden fijn. Een duidelijke lijn. Maar wat een ellende wanneer je ze kwijt wilt. Inderdaad een afdruk op het papier.

      Delete
  2. Een fantastisch begin! Ik ga dit met plezier volgen...Succes!!! @@@

    ReplyDelete
  3. Ben zo benieuwd wat er allemaal komt op dit blog. Leuk!

    ReplyDelete
  4. Leuk Hedy. Ik ben ook zo benieuwd wat ik allemaal ga doen.

    ReplyDelete