Sunday, February 10, 2019

Opdrachten voor de lessen 10-20 zijn weg om beoordeeld te worden.

Ik heb de opdracht voor de lessen 10-20 gemaakt

Opgave 6: Stillevens

Maak op teken- of aquarelpapier, formaat A4, twee stillevens met verschillende voorwerpen. Voor elke tekening neemt u een apart vel. Beslis, nadat u tevreden bent over de opstelling, of u horizontaal of verticaal werkt. Gebruik een beeldzoeker. Zorg dat de voorwerpen ruimtelijk en compositorisch goed in het vlak zijn geplaatst. Maak eventueel kleine schetsjes vooraf.

Stilleven in zwart wit: kies drie à vier voorwerpen die wat vorm of thema betreft bij elkaar passen. Teken de voorwerpen eerst in lijnen en daarna in tonen. Materiaal: 2B-, 4B- of grafietstift.


Stilleven in kleur: kies een aantal voorwerpen die u zo neerzet dat ze een interessant beeld opleveren waarbij de positieve en negatieve vormen een even belangrijke rol spelen. Het totaal aan vormen, kleuren en tonen is belangrijker dan een realistische weergave. De compositie vertoont accenten die richting en beweging veroorzaken. Materiaal naar keuze: kleurpotlood, plakkaat- of aquarelverf.


Eerst ben ik druk bezig geweest om een goed stilleven te zoeken
Ik zocht oa. op Pinterest
Ik vond prachtige voorbeelden
Maar meestal van andere kunstenaars, ik wilde liever niet imiteren
Echt mooie foto's kon ik niet vinden
Waarom zocht ik geen dingen die we in huis hebben? 
Ik plaatste een paar voorwerpen bij elkaar
En vond dit mooi


En dus aan de slag


Later las ik dat er ook gevraagd werd om een stilleven in kleur
Ik koos voor aquarel


Ik stuurde alles vandaag op



1 comment: