Saturday, July 17, 2021

Klussen binnenhalen.

Dit haal ik van het blog van Neetje. Ik heb niet één manier waarop ik klussen binnenhaal, maar ben altijd aan het zaaien. Met mensen meedenken, laten weten wat ik gemaakt heb, praten over het vakgebied. Je weet nooit wanneer er iets uitkomt en het is heel vervelend als je merkt dat je met iemand praat die alleen maar komt hálen. Je hoeft niet bij elk gesprek de noodzaak te hebben om er direct een klus uit te halen. Gun af en toe een ander ook wat, of misschien kun je iemand aan iemand anders voorstellen, of weet je relevante informatie te delen. Daar hebben we met z'n allen veel meer aan. Of er dan ooit iets uitkomt, zie ik op de lange termijn wel. Ik heb bijvoorbeeld ook altijd kleine weggevertjes bij me, postkaarten die ik ooit ontworpen heb. Mensen kunnen die bewaren of gebruiken.

Laagdrempelig kennismaken is altijd veel fijner. Kijk bijvoorbeeld ook qua marketing wat bij jou past, in plaats van maar te doen wat anderen doen en je daar vervelend bij voelen. Ben je niet zo'n face-to-face-prater? Misschien kun je een blog beginnen over je werk en daar aanstippen wat je klanten aan je projecten hebben gehad. Misschien maak je wel leuke nieuwsbrieven zoals Ineke Goes, die heeft ze geïllustreerd als krant. 

Een aantal manieren waarop ik wel eens klussen binnenhaal:
  • Via familie en vrienden
  • Mensen die mijn website hebben gevonden en mij zelf benaderen
  • Mensen die mij ergens op locatie hebben zien tekenen
  • Via social media
  • Via interviews
  • Via collega's: gun elkaar wat zeker als iets niet helemaal bij je past of als je zelf geen tijd hebt
  • Via oproepjes
  • Bestaande klanten die iemand doorverwijzen of zelf terugkomen

Grotendeels komt het doordat ik goed oplet en altijd opensta voor nieuwe kennismakingen. Daarnaast is het belangrijk om te laten zien wat je maakt. Laat vooral je portfolio zien! As niemand weet dat je iets zou kunnen, hoe kunnen ze dan bij jou terechtkomen? Als ik een nieuw iemand ontmoet vertel ik wat ik maak en vaak zijn mensen dan wel benieuwd om wat te bekijken. Bijvoorbeeld op mijn telefoon. Mijn website is goed vindbaar en heel toegankelijk.

No comments:

Post a Comment