Sunday, June 24, 2018

Wat voor potlood is dit nu?



Bij het pakket pennen tekenspullen kreeg ik van de LOI de pen Koh-I-Noor Gioconda negro 8815/1. Het tekent heel zwart. Ik heb geen idee waar het van gemaakt is. Daarom ben ik eens op zoek gegaan op Internet. 

  • I have gone out and bought several pencils claimed to be the darkest that are not pure carbon, charcoal, or color pencils. The darkest pencils are the Gioconda Negro 8815/1 and GP Kimberly 9xxB. These two are fantastic and they both do not have that graphite shine the others have. wetcanvas/forums

Ik geloof nu dat het een Conte potlood is. Ik ga het eens aan de leraar vragen.
  • Een Conté is in de kunstwereld krijt dat een hogere hardheid heeft dan andere bekende krijtsoorten. Conté is doorgaans een hoekig staafje dat in de kleuren zwart, wit, rood en sepia verkrijgbaar is. Er bestaan conté-potloden, conté-krijt en conté-stiften (in stifthouder).
  • Conté-potloden hebben een hardheid tussen krijt en kleurpotlood. Het krijt is een gemakkelijk middel om te schetsen en is eenvoudig hanteerbaar. Het heeft het voordeel dat je handen niet zo vervuilen als bij het normale krijt als bordkrijt en pastelkrijt. Het wordt tot op heden nog veel gebruikt om studies te maken. 
  • Het Conté-potlood wordt veelal gebruikt in tekeningen waar je diepzwarte vlakken moet aanbrengen. Bij normale grafietpotloden komt er een weerkaatsing van het licht maar bij Conté-potloden blijft het diepe zwart. Ook wordt dit potlood gebruikt bij het schetsen of het maken van snelle impressies.
  • Zo de vraag is verstuurd. Ik vind het een beetje eng om te vragen. Ben bang dat ik stom overkom. Maar aan de andere kant wanneer ik het niet vraag dan weet ik het ook niet. 
Antwoord
Beste Geri Meftah,
Ik moet bekennen dat ik de samenstelling van dit potlood niet ken. Maar het heeft totaal andere eigenschappen
dan houtskool. Ik vind het zelfs een beetje vettig. Met een doezelaar uitsmeren heb ik hierbij eigenlijk
nooit toegepast ook uitgummen gaat moeizaam. Ik vind het wel prettig werken om zware, donker partijen
te tekenen vaak in combinatie met inkt en grafiet op deze manier is het mogelijk om een heel breed
pallet aan grijstinten te gebruiken.
Door de naam dacht ik dat het een soort grond was, harde modder, krijt is ook gewoon verharde
kalk. Maar ik heb dit nooit nader onderzocht. 

2 comments:

  1. Ik las laatst iets op een blog van een Engelse blogvriend. Ook een heel zwart potlood, hij noemde het 'charcoal pencil'. Houtskool.... zou dat hetzelfde zijn als conté?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ik ben er nog niet uit. Ik heb geen Conte potlood thuis. Ik ga het binnenkort kopen. Het schijnt bruin van kleur te zijn en ook witte conte bestaat. Dit lees ik op Wikepedia: Een conte potlood is een potlood van pijpaarde, grafiet, water en stijfsel wat verstevigd werd door het in de oven te bakken. Door de toevoeging van vettige stoffen als was, zeep of reuzel kunnen verschillende kleurvariëteiten worden bereikt. Houtskool is verkoold lindehout (weet ik sinds kort). Ik ga binnenkort naar Peter van Ginkel om eens te kijken bij de soorten potloden. Ik nam altijd maar wat.

      Delete